الصفحة الرئيسية - مقالات > كيفية زيادة المبيعات عن طريق التجارة الإلكترونية؟

كيفية زيادة المبيعات عن طريق التجارة الإلكترونية؟

كيفية زيادة المبيعات عن طريق التجارة الإلكترونية؟



لمعرفة كيفية زيادة المبيعات عن طريق التجارة الإلكترونية أو الأونلاين ستور وتلاشى خسارة أموالك ومعرفة كيفية حساب هامش الربح هناك 10 خطوات إذا نفذتها بالطريقة الصحيحة ستساعدك على زيادة أرباحك ومبيعاتك بشكل واضح.


1. الهدف.

2.الخطة التسويقية. 

3.اعرف عميلك.

4. اهتم بالعميل وليس المنتج.

5. ايه نوع المحتوي المفضل للمستخدمين حاليا؟

6. ميزانية التسويق.

7. موقعك الإلكتروني هو الأمل.

8.الموردين.

9 شركة الشحن.

10 حدد هامش الربح.

 

1.الهدف.

إيه الهدف اللى عايز توصله؟ .. تعرف الناس بمنتجاتك "awareness" .. أو الهدف مبيعات "leads"

 تحديد الهدف بشكل واضح لكل مرحلة للبيزنس على مدار العملية التسويقية.

تحديد الهدف بشكل واضح ومحدد "smart objective" هو أول خطوة لازم نقوم بيها قبل البدأ فى تنفيذ أى مشروع.

 

 2. الخطة التسويقية "Marketing plan"

إنك تبدأ تسويق لمنتجك من غير وضع خطة تسويقية متكاملة بأهداف محددة marketing plan  هو أول خطوة فى خسارة أموالك وفشل مشروعك. 

لذا عليك إعطاء الوقت الكافى لها ومعرفة طرق التسويق لمنتجك بشكل واضح.

الإستمرارية فى إبراز منتجك، خدمتك للجمهور بشكل مستمر، مع وجود خطة تسويقية واضحة بهدف محدد، دا اللى بيضمنلك النجاح الفعلى.

3.اعرف عميلك 

حدد شخصية عميلك المثالي يعني ساكن فين؟ بيشتري إحتياجاته منين؟ بيتواجد فين؟  إيه المشاكل اللي بتواجهه عشان تقدر تحلها لازم تكون راسم ملف شخصي كامل عن عميلك وطبيعة سلوكه "Buyer persona"

4. العميل وليس المنتج.

التسويق عن طريق إبراز مزايا منتجاتك فقط هو فاشل بإمتياز.

بعد معرفة شخصية عميلك ركز مع إحتياجاته ووفر له حلول عن طريق عروض، شحن مجانى، نوعية المنتجات التى يفضلها، اعمل على خلق تواصل مستمر مع عميلك.

والنتيجة :عميل دائم ووفي لمنتجاتك، لإنك دائما بتلبى إحتياجاته لكن تركيزك علي المنتج فقط ربما يوفر لك فقط ارباح مؤقتة ولكن لا يضمن لك مشروع ناجح.

5. نوع المحتوي المفضل للمستخدمين حاليا؟

المحتوى الكتابى أو البصرى يؤثر بنسبة 70 % على نتائج الحملات الإعلانية. 

فبعد تحديد شخصية عميلك حدد نوع المحتوى المناسب له. 

الفيديوهات حاليا بأنواعهت سواء Reels على انستجرام،او تيك توك، او سناب شات، الفيديوهات سواء القصيرة أوالطويلة هى المفتاح دلوقتي لأي حاجة عايز تبيعها.

 

6. موقعك الإلكتروني هو الأمل.

حاليا الإهتمام بالموقع إلكتروني من محتوى بشكل إحترافي ومنسق مع عرض الخدمات أو المنتجات بشكل واضح هو أحد أهم العوامل التى تعمل على زيادة مبيعاتك.

 

7. الموردين.

حدد الموردين لمنتجاتك سواء كان مصنع أو مكتب جملة، حاول أن تختارههم بعناية، عن طريق طرق سداد مريحة وأسعار أقل من مافسينك في السوق وبكواليتي تناسب الشريحة المستهدفة.


8 شركة الشحن.

العديد من أصحاب الأونلاين ستور بيفشلوا بسبب مشاكل شركات الشحن، فلابد أن تختارها بعناية، وبأسعار مناسبة لك ولشريحتك المستهدفة، والأهم الإلتزام في المواعيد.


9. ميزانية التسويق.

حدد ميزانية واضحة للتسويق لمنتجاتك إذا كنت تمتلك الخبرة الكافية ، أو اتعامل مع شركة متخصصة في التسويق الإلكترونى لتكون مسئولة عن التسويق.


10. هامش الربح.

بعد معرفة تكلفة منتجاتك وشركة الشحن وميزانية التسويق، تبدأ بعدها فى تحديد هامش الرمح من كل عملية بيع منفصلة.

"لا تنسى هامش الربح يتحدد بعوامل أخرى مثل: أسعار منافسينك ومجالك"

  

- 10 خطوات هتساعدك على تجنب أخطاء كثيرة قد تكون سبب خسارة أموالك.


كيفية زيادة المبيعات عن طريق التجارة الإلكترونية؟



لمعرفة كيفية زيادة المبيعات عن طريق التجارة الإلكترونية أو الأونلاين ستور وتلاشى خسارة أموالك ومعرفة كيفية حساب هامش الربح هناك 10 خطوات إذا نفذتها بالطريقة الصحيحة ستساعدك على زيادة أرباحك ومبيعاتك بشكل واضح.


1. الهدف.

2.الخطة التسويقية. 

3.اعرف عميلك.

4. اهتم بالعميل وليس المنتج.

5. ايه نوع المحتوي المفضل للمستخدمين حاليا؟

6. ميزانية التسويق.

7. موقعك الإلكتروني هو الأمل.

8.الموردين.

9 شركة الشحن.

10 حدد هامش الربح.

 

1.الهدف.

إيه الهدف اللى عايز توصله؟ .. تعرف الناس بمنتجاتك "awareness" .. أو الهدف مبيعات "leads"

 تحديد الهدف بشكل واضح لكل مرحلة للبيزنس على مدار العملية التسويقية.

تحديد الهدف بشكل واضح ومحدد "smart objective" هو أول خطوة لازم نقوم بيها قبل البدأ فى تنفيذ أى مشروع.

 

 2. الخطة التسويقية "Marketing plan"

إنك تبدأ تسويق لمنتجك من غير وضع خطة تسويقية متكاملة بأهداف محددة marketing plan  هو أول خطوة فى خسارة أموالك وفشل مشروعك. 

لذا عليك إعطاء الوقت الكافى لها ومعرفة طرق التسويق لمنتجك بشكل واضح.

الإستمرارية فى إبراز منتجك، خدمتك للجمهور بشكل مستمر، مع وجود خطة تسويقية واضحة بهدف محدد، دا اللى بيضمنلك النجاح الفعلى.

3.اعرف عميلك 

حدد شخصية عميلك المثالي يعني ساكن فين؟ بيشتري إحتياجاته منين؟ بيتواجد فين؟  إيه المشاكل اللي بتواجهه عشان تقدر تحلها لازم تكون راسم ملف شخصي كامل عن عميلك وطبيعة سلوكه "Buyer persona"

4. العميل وليس المنتج.

التسويق عن طريق إبراز مزايا منتجاتك فقط هو فاشل بإمتياز.

بعد معرفة شخصية عميلك ركز مع إحتياجاته ووفر له حلول عن طريق عروض، شحن مجانى، نوعية المنتجات التى يفضلها، اعمل على خلق تواصل مستمر مع عميلك.

والنتيجة :عميل دائم ووفي لمنتجاتك، لإنك دائما بتلبى إحتياجاته لكن تركيزك علي المنتج فقط ربما يوفر لك فقط ارباح مؤقتة ولكن لا يضمن لك مشروع ناجح.

5. نوع المحتوي المفضل للمستخدمين حاليا؟

المحتوى الكتابى أو البصرى يؤثر بنسبة 70 % على نتائج الحملات الإعلانية. 

فبعد تحديد شخصية عميلك حدد نوع المحتوى المناسب له. 

الفيديوهات حاليا بأنواعهت سواء Reels على انستجرام،او تيك توك، او سناب شات، الفيديوهات سواء القصيرة أوالطويلة هى المفتاح دلوقتي لأي حاجة عايز تبيعها.

 

6. موقعك الإلكتروني هو الأمل.

حاليا الإهتمام بالموقع إلكتروني من محتوى بشكل إحترافي ومنسق مع عرض الخدمات أو المنتجات بشكل واضح هو أحد أهم العوامل التى تعمل على زيادة مبيعاتك.

 

7. الموردين.

حدد الموردين لمنتجاتك سواء كان مصنع أو مكتب جملة، حاول أن تختارههم بعناية، عن طريق طرق سداد مريحة وأسعار أقل من مافسينك في السوق وبكواليتي تناسب الشريحة المستهدفة.


8 شركة الشحن.

العديد من أصحاب الأونلاين ستور بيفشلوا بسبب مشاكل شركات الشحن، فلابد أن تختارها بعناية، وبأسعار مناسبة لك ولشريحتك المستهدفة، والأهم الإلتزام في المواعيد.


9. ميزانية التسويق.

حدد ميزانية واضحة للتسويق لمنتجاتك إذا كنت تمتلك الخبرة الكافية ، أو اتعامل مع شركة متخصصة في التسويق الإلكترونى لتكون مسئولة عن التسويق.


10. هامش الربح.

بعد معرفة تكلفة منتجاتك وشركة الشحن وميزانية التسويق، تبدأ بعدها فى تحديد هامش الرمح من كل عملية بيع منفصلة.

"لا تنسى هامش الربح يتحدد بعوامل أخرى مثل: أسعار منافسينك ومجالك"

  

- 10 خطوات هتساعدك على تجنب أخطاء كثيرة قد تكون سبب خسارة أموالك.


مواضيع مرتبطة