الصفحة الرئيسية - مقالات > انواع المحتوي الإلكترونى؟

انواع المحتوي الإلكترونى؟

انواع المحتوي الإلكترونى؟

1.         محتوى الويب: هو كتابة المحتوى المخصص لمواقع الويب مثلا زاي المقالات بجميع أنواعها والمدونات والأخبار والقصص والتقارير والاحصائيات والبيانات وغيرها، وليها انواع وهما مرئي ومسموع ومكتوب.

2.         المحتوى البحثي: وهو كتابة المحتوى المتعلق بالأبحاث والمعلومات المتعلقة بموضوع معين من خلال عمل بحث عن الموضوع دا والكتابة عنه، والنوع دا من المحتوي بيتميز بالدقة والعمق وبيتطلب جهد كبير لإعداده.

3.         المحتوى التقني : وهو المحتوى اللي بيتناول الأمور التقنية والفنية والهندسية والبرمجية ودا مش بيكتبه أي حد طبعا لازم يكون حد عنده خبرة في البرمجيات وغالباً بيكتبه المبرمجين أو المهندسين أو غيرهم من التقنيين.

4.        المحتوى الخفي : ودا كاتبه بيعرف بالكاتب الشبح ، وهو الكاتب اللي بيستخدم اسم شخص تاني مجهول في نشر كتاباته، ودا نوع شائع جدا في كتابة المذكرات أو السير الذاتية.

5.         المحتوى الإعلاني : ودا عبارة عن عرض الأفكار والمعلومات بطريقة إبداعية ومثالية عشان تظهر المنتجات والخدمات والبضائع اللي بتعلن عنها بشكل جذاب ومؤثر وهنا الكاتب بيركّز على كتابة محتوى تشويقي وتسويقي في وقت واحد.

6.        التحرير : وهنا المحرر بيقوم بقراءة العمل بعد انتهائه لكن طبعا مبيكونش دا عمل مكتمل، لا بيكون محتاج بعض الإضافات وهي في الحقيقة الإضافات الإبداعية اللي بتخلي النص مميزاً وجذاباً. وممكن المحرر يعيد كتابة أجزاء كاملة من النص بالإضافة إلى التدقيق اللغوي.

الفرق بين أنواع كتابة المحتوى  Content Writing & Copywriting

  Copywriting

1.         عبارة عن إنشاء نصوص -غالبا تكون مختصرة ومباشرة- مخصصة لأغراض تسويقية زي زيادة الوعي لنشاط الشركة أو العلامة التجارية وحث الجمهور على اتخاذ إجراء معين زي الشراء مثلا

2.        بيكون عادة الغرض المباشر منها هو بيع السلع أو الخدمات.

3.        عادة يكون مصاحب ليها call-to-action زي وسائل الاتصال لشراء المنتج أو الخدمة المعلن عنها أو لينك موقع الشراء.

4.        نبرة الكلام بتكون عادة غير رسمية informal وودية أكتر علشان بتخاطب مشاعر الجمهور لتشجيعه على اتخاذ قرار الشراء.

 أمثلة:

كتابة محتوى بوستات وإعلانات منصات السوشل ميديا والبروشورات واللوحات الإعلانية وحملات البريد الإلكتروني وصفحات الهبوط landing pages وغيرها.

- المهارات المطلوبة لل Copywriter:

- القدرة على كتابة محتوى للعديد من المجالات المختلفة.

- القدرة على كتابة محتوى بشكل ودي ومتعاطف لكسب ثقة الجمهور.

- القدرة على التعامل مع فريق العمل بشكل جماعي للتنسيق بين فريق عمل التسويق بالشركة.

----------------------------------------

  Content Writing

1.         كتابة محتوى -غالبا يكون طويل ومفصل- يهدف لتثقيف الجمهور أو تسليته زي كتابة المدونات blogs والنشرات الإخبارية newsletters وصفحات المواقع الإلكترونية والمقالات الإخبارية.

2.         نبرة الكلام بتكون رسمية formal أكتر لأن الغرض منها التثقيف والتعليم مش لغرض البيع المباشر.

3.         الغرض من المحتوى ليس البيع المباشر ولكن تقديم معلومات مفيدة بغرض كسب ثقة العميل على المدى الطويل.

4.        المهارات المطلوبة لل Content Writer:

- الخبرة في مجال SEO تهيئة الموقع لمحركات البحث.

- الخبرة في البحث والاستقصاء Research والحصول على المعلومات من مصادر أخرى.

- القدرة على كتابة عناوين جذابة headlines لجذب الجمهور وحثهم على قراءة المقالات.

- المهارة في كتابة محتوى غير ممل ومشوق لتشجيع الجمهور على إكمال قراءة المقال للنهاية.

ملحوظة : هذا المقال مثال ل Content Writing .

انواع المحتوي الإلكترونى؟

1.         محتوى الويب: هو كتابة المحتوى المخصص لمواقع الويب مثلا زاي المقالات بجميع أنواعها والمدونات والأخبار والقصص والتقارير والاحصائيات والبيانات وغيرها، وليها انواع وهما مرئي ومسموع ومكتوب.

2.         المحتوى البحثي: وهو كتابة المحتوى المتعلق بالأبحاث والمعلومات المتعلقة بموضوع معين من خلال عمل بحث عن الموضوع دا والكتابة عنه، والنوع دا من المحتوي بيتميز بالدقة والعمق وبيتطلب جهد كبير لإعداده.

3.         المحتوى التقني : وهو المحتوى اللي بيتناول الأمور التقنية والفنية والهندسية والبرمجية ودا مش بيكتبه أي حد طبعا لازم يكون حد عنده خبرة في البرمجيات وغالباً بيكتبه المبرمجين أو المهندسين أو غيرهم من التقنيين.

4.        المحتوى الخفي : ودا كاتبه بيعرف بالكاتب الشبح ، وهو الكاتب اللي بيستخدم اسم شخص تاني مجهول في نشر كتاباته، ودا نوع شائع جدا في كتابة المذكرات أو السير الذاتية.

5.         المحتوى الإعلاني : ودا عبارة عن عرض الأفكار والمعلومات بطريقة إبداعية ومثالية عشان تظهر المنتجات والخدمات والبضائع اللي بتعلن عنها بشكل جذاب ومؤثر وهنا الكاتب بيركّز على كتابة محتوى تشويقي وتسويقي في وقت واحد.

6.        التحرير : وهنا المحرر بيقوم بقراءة العمل بعد انتهائه لكن طبعا مبيكونش دا عمل مكتمل، لا بيكون محتاج بعض الإضافات وهي في الحقيقة الإضافات الإبداعية اللي بتخلي النص مميزاً وجذاباً. وممكن المحرر يعيد كتابة أجزاء كاملة من النص بالإضافة إلى التدقيق اللغوي.

الفرق بين أنواع كتابة المحتوى  Content Writing & Copywriting

  Copywriting

1.         عبارة عن إنشاء نصوص -غالبا تكون مختصرة ومباشرة- مخصصة لأغراض تسويقية زي زيادة الوعي لنشاط الشركة أو العلامة التجارية وحث الجمهور على اتخاذ إجراء معين زي الشراء مثلا

2.        بيكون عادة الغرض المباشر منها هو بيع السلع أو الخدمات.

3.        عادة يكون مصاحب ليها call-to-action زي وسائل الاتصال لشراء المنتج أو الخدمة المعلن عنها أو لينك موقع الشراء.

4.        نبرة الكلام بتكون عادة غير رسمية informal وودية أكتر علشان بتخاطب مشاعر الجمهور لتشجيعه على اتخاذ قرار الشراء.

 أمثلة:

كتابة محتوى بوستات وإعلانات منصات السوشل ميديا والبروشورات واللوحات الإعلانية وحملات البريد الإلكتروني وصفحات الهبوط landing pages وغيرها.

- المهارات المطلوبة لل Copywriter:

- القدرة على كتابة محتوى للعديد من المجالات المختلفة.

- القدرة على كتابة محتوى بشكل ودي ومتعاطف لكسب ثقة الجمهور.

- القدرة على التعامل مع فريق العمل بشكل جماعي للتنسيق بين فريق عمل التسويق بالشركة.

----------------------------------------

  Content Writing

1.         كتابة محتوى -غالبا يكون طويل ومفصل- يهدف لتثقيف الجمهور أو تسليته زي كتابة المدونات blogs والنشرات الإخبارية newsletters وصفحات المواقع الإلكترونية والمقالات الإخبارية.

2.         نبرة الكلام بتكون رسمية formal أكتر لأن الغرض منها التثقيف والتعليم مش لغرض البيع المباشر.

3.         الغرض من المحتوى ليس البيع المباشر ولكن تقديم معلومات مفيدة بغرض كسب ثقة العميل على المدى الطويل.

4.        المهارات المطلوبة لل Content Writer:

- الخبرة في مجال SEO تهيئة الموقع لمحركات البحث.

- الخبرة في البحث والاستقصاء Research والحصول على المعلومات من مصادر أخرى.

- القدرة على كتابة عناوين جذابة headlines لجذب الجمهور وحثهم على قراءة المقالات.

- المهارة في كتابة محتوى غير ممل ومشوق لتشجيع الجمهور على إكمال قراءة المقال للنهاية.

ملحوظة : هذا المقال مثال ل Content Writing .

مواضيع مرتبطة